Tom Damen, PhD.
psy Bachelor programma / alliantie vak

Macht & Leiderschap

Beste PSY cursus in 2018, 2020, 2021.

De cursus Macht & Leiderschap is mijn passie en trots, en is ontwikkeld om studenten naast academische ook persoonlijke inzichten te bieden. Er wordt  veel geïnvesteerd in docenten en volop geëxperimenteerd met nieuwe thematiek en uitdagende onderwijsvormen.

Het vak is gegroeid van 80 studenten in 2013 naar 350+ studenten nu; is meerdere keren beoordeeld als de beste cursus binnen de opleiding psychologie aan de Universiteit Utrecht, en is sinds 2021 toegankelijk voor studenten uit Wageningen, Eindhoven, en het UMCU als cursus binnen de Alliantie.

Testimonials

Joep, student Psychologie
Ik heb enorm genoten en wil mijn complimenten uiten over hoe de cursus was opgebouwd en over de manier waarop wij les hebben gekregen.
Sabine, student Liberal Arts & Sciences
In de evaluatie kon ik niet genoeg kwijt dus vandaar deze pm: Ik durf met zekerheid te zeggen dat dit de meest leerzame cursus van mijn bachelor is geweest!
Lennard, student Geneeskunde
Normaal kom ik pas in week 6 pas erachter  wat er eigenlijk precies in een cursus wordt geleerd. Tijdens deze cursus had ik dat helemaal niet!
MSc honours programma (UCU//WUR)

Leiderschapsprogramma

Lessen voor de leiders van morgen

Het MSc Leadership Track is een relatief nieuw honoursprogramma dat ik heb ontwikkeld voor masterstudenten met een interesse in leiderschap.

Studenten maken in interactieve sessies kennis met verschillende academische perspectieven op leiderschap. Uniek is dat studenten vervolgens in een college-tour opzet in gesprek gaan met maatschappelijk relevante leiders zoals Ton Rombouts (foto, Eerste Kamerlid) Ron Jans ​(FC Twente), Pieter Duisenburg (VSNU),  Robert van Zanten (NCOI), en Cathelijne Broers (Prins Bernhard Cultuurfonds). Gedurende het jaar worden de studenten tevens getraind in de principes van beïnvloeding, besluitvorming, netwerken, gespreksvoering, en spreken in het openbaar.

Het leiderschapsprogramma is zeer populair, wordt extreem goed beoordeeld, en wordt inmiddels aangeboden zowel in Utrecht als in Wageningen.

Testimonials

Bas, student Neerlandistiek
Het honours leiderschapsprogramma was alles waarop ik had gehoopt. De avonden waren ontzettend interessant en erg gezellig. En ik wil Tom met name bedanken voor alles wat hij voor ons heeft gedaan gedurende de Corona lockdowns
Romy, student International Management
Het leiderschapsprogramma was een geweldig onderdeel van mijn master. Ik heb zo veel geleerd en mooie dingen meegemaakt. En last but not least geweldige mensen leren kennen. De ontmoetingen met leiders en de sessies met mijn medestudenten zullen me voor altijd bijblijven.
psy Bachelor programma

Bacheloronderzoek Sociale, Gezondheids- en Organisatie Psychologie

Afronding Bachelor

Als coördinator van het bacheloronderzoek ben ik jaarlijks verantwoordelijk voor het koppelen, aansturen, en afstuderen van ruim 150 studenten.

Het bacheloronderzoek vormt de afsluiting van de bachelorfase van de opleiding. Aan het eind van het onderzoek laat de student zien dat hij/zij in staat is om (onder begeleiding) de in de opleiding verworven kennis en vaardigheden toe te passen in onderzoekssituaties, en in staat is op wetenschappelijke wijze over bevindingen te rapporteren.

In deze module ben tevens het primair aanspreekpunt voor 30 docenten die de desbetreffende projecten begeleiden.

Bachelor. master. research master.

Persoonlijke thesis begeleiding

Naast de coördinerende rol in het bacheloronderzoek heb ik zelf ook uitgebreide ervaring in de persoonlijke begeleiding van studenten bij hun onderzoeksprojecten.
14

Jaar

172

Studenten

119

Scripties

Psy Research master

Research Seminar I:
Theory and Hypotheses

Van Research Proposal naar PhD

Hoe kom je tot een onderzoeksvoorstel dat een NWO commissie zou kunnen overtuigen?

Sinds 2013 train ik in Research Seminar I zo'n twintig Research Master studenten in het ontwikkelen van een eerste onderzoeksidee tot een NWO waardig voorstel.

time to listen

Comenius Fellowship

In 2018 heb ik een NWO Comenius Fellowship beurs ontvangen om de effectiviteit van podcasting in het onderwijs te onderzoeken. In dit project heb ik ervaren dat podcasting het onderwijs geweldige mogelijkheden biedt aan studenten en docenten om onderwijs te verbreden en te verdiepen, en ook om studenten te betrekken bij de leerstof op een persoonlijke en uitdagende manier.
 


300

Betrokken studenten

115

Geproduceerde studenten podcasts